A Symphonic Tribute to Queen

NNO brengt symfonisch eerbetoon aan Freddie Mercury

Samen met het Noord Nederlands Orkest (NNO) brengen Jennie Lena en Joseph Clark een eerbetoon aan Freddie Mercury. Het is op 24 november 2016 precies 25 jaar geleden dat deze legendarische popzanger en frontman van de rockgroep Queen, overleed. Het NNO toert met het programma Symphonic echoes of Queen langs verschillende theaters. Op donderdag 17 november is het eerste concert in Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden en het orkest sluit deze serie af op zaterdag 26 november in De Oosterpoort in Groningen.

Op 24 november staat het NNO in TivoliVredenburg in Utrecht.

Het programma
Queen is zonder twijfel een van de succesvolste rockgroepen ooit. Ruim 300 miljoen platen gingen wereldwijd al over de toonbank en dat aantal neemt dagelijks toe. Brian May, Freddie Mercury, Roger Taylor en John Deacon vormden een virtuoze en veelzijdige band. Veel van hun nummers zijn symfonische miniopera’s, met als bekendste voorbeeld natuurlijk Bohemian Rhapsody. Componist Dirk Brossé, die eveneens voor het succesvolle Symphonic Echoes of Pink Floyd tekende heeft de grootste Queen-hits in een symfonisch jasje gestoken. Het Noord Nederlands Orkest zorgt voor de muziek, Joseph Clark en Jennie Lena kruipen in de huid van Mercury en de zijnen. Uiteraard kan men rekenen op een spectaculaire lichtprogramma.

De solisten
Joseph Clark is geboren in Amarillo, Texas. Na een balletcarrière in New York en Salt Lake City sloot hij zich aan bij de PACT Ballet Co. in Zuid-Afrika, waar hij onder andere hoofdrollen vertolkte in het Zwanenmeer en Romeo & Juliet. Als zanger vervolgde hij zijn carrière met diverse symfonische orkesten door Zuid-Afrika en bij diverse evenementen in het land. Zo trad hij op tijdens de 85e verjaardag van Nelson Mandela. Tien jaar geleden startte Clark met en tour door heel de wereld met het repertoire van Queen. Clark vertoont betreft zang een verbluffende gelijkenis met Freddie Mercury  The Times noemde zijn prestaties op het podium "fenomenaal". Met zijn All South African Band stond hij in juli 2016 in de tuin van Paleis Soestdijk.Jennie Lena stond in het voorprogramma van Joss Stone, trad op in het legendarische Apollo Theater in Harlem (New York) en ging meerdere keren op clubtour door Europa. Ook verzorgde ze optredens in Azië en de Verenigde Staten en was ze regelmatig te gast bij programma’s als Giel (3FM) en De Wereld Draait Door (NPO 1). In mei 2016 haalde ze de finale van The Voice of Holland.

Noord Nederlands Orkest
Het NNO werd opgericht in 1862 en is daarmee Nederlands oudste professionele symfonieorkest. Het is het meest veelzijdige orkest van Nederland. De programmering is verrassend en breed; van puur en onversneden klassiek tot cross-overs met popmuziek. Onlangs kreeg het NNO een uiterst lovende beoordeling van de Raad van Cultuur. De raad vindt dat het NNO op overtuigende wijze een prikkelend aanbod van symfonische muziek biedt en heeft waardering voor de wijze waarop het orkest zijn positie in het bestel waarmaakt door een eigenzinnige programmering en bijzondere projecten in de regio. Dit vindt zijn weerslag in een positief advies richting de minister voor het toekennen van de rijkssubsidie voor de komende vier jaar.

Symphonic echoes of Queen – Tribute to Freddie Mercury

Crazy Little Thing Called Love
Bohemian Rhapsody
We Are The Champions