Brian Harold May

Geboren op: 19 juli 1947 in het Gloucester House Nursing Home in Hampton, Middlesex
Ouders: Harold en Ruth May
Broers/zussen: geen
Eerdere bands: 1984 (1964) en Smile (1968)

Brian Harold May werd op zaterdag 19 juli 1947 geboren in Hampton, Middlesex, zoon van Harold en Ruth May. Hij was pas 5 jaar oud toen hij door zijn ouders op pianoles werd gedaan. Brian haatte deze lessen - hij moest elke zaterdag oefenen terwijl hij liever buiten speelde. Brian's vader was een handige man die het leuk vond om o.a. speelgoed van hout van oude meubels te maken. Hij was ook een behoorlijk goede muzikant en speelde piano en ukelele. Brian bleek over dezelfde handigheid als zijn vader te beschikken en maakte ook graag speelgoed. Toen hij 6 jaar oud was besloot zijn vader dat hij oud genoeg was om de ukelele te spelen. Brian bleek daar erg goed in te zijn en begon al snel te vragen om een gitaar. Toen hij 7 werd kreeg hij van zijn ouders een Spaanse akoestische gitaar. De gitaar was veel te groot voor zo'n klein ventje en moest aangepast worden. Met behulp van zijn vader maakte hij de nek korter, zodat de snaren lager kwamen te zitten. Door koperdraad rond 3 kleine magneetjes te wikkelen ontwikkelde hij ook een min of meer electrisch geluid.

Hij begon ook interesse te tonen in fotografie en astronomie. Hij kreeg een kleine camera en maakte zelf een kleine telescoop. Tot op de dag van vandaag spelen zowel fotografie als astronomie een grote rol in Brian's leven (hij verzamelt oude telescopen en neemt nog steeds deel aan astronomieprojecten).

Brian's interesse in muziek werd groter toen hij begon te luisteren naar LP's van artiesten als Buddy Holly en The Everly Brothers. Hij speelde mee met deze platen, beginnend met simpele akkoorden maar al snel ook geimproviseerde solo's. Hij pluisde elk nummer uit om er achter te komen hoe de harmoniƫn in elkaar zaten, hoe het 1 melodie werd, waardoor iemand geraakt werd door die melodie. Hoewel hij een hekel aan de piano had heeft hij toch lessen gekregen tot zijn 9e, daarna is hij er mee gestopt. Nadat hij niet meer hoefde te oefenen, ging hij piano spelen veel leuker vinden. Hij speelde nog steeds graag gitaar, maar kwam er achter dat de gitaar die hij had niet voldeed aan zijn wensen, hij kon niet alles naspelen. Een nieuwe Stratocaster of Les Paul, die enkele van zijn vrienden hadden, kon de familie zich niet veroorloven. Omdat zowel Brian als zijn vader goed waren in het maken van spullen van hout, kregen ze het idee om dan maar samen een gitaar te bouwen die helemaal aan Brian's eisen voldeed. Vanaf augustus 1963 deed een kleine slaapkamer in het huis dienst als werkplaats. Onderdelen voor de gitaar vinden was een sport op zichzelf. De nek werd door Brian zelf gemaakt van mahoniehout uit een deel van een oude open haard. De rest werd gemaakt van een stuk eikenhout en wat ander hout wat voorhanden was. Zelfs knopen uit zijn moeders knopendoos werden gebruikt voor de gitaar. Het enige probleem was om goede pick-up's te maken. Hij kreeg er niet het geluid mee wat hij graag wilde, dus er werden die Burns pick-up gekocht, die hij (uiteraard!) weer aanpaste aan zijn eigen wensen. Het tremelo-system bevat onder andere 2 oude snaren van een motorfiets. Brian en zijn vader hadden een meesterwerk gebouwd. De gitaar werd zijn Red Special. Brian eindigde zijn schoolopleiding in 1965 met 10 O-levels. Hij ging daarna astronomie studeren aan Imperial College in Londen. In deze tijd speelde Brian regelmatig live met een band genaamd 1984, deze band stond o.a. in het voorprogramma van Snake Dancer en Jimi Hendrix. Gedurende 1968 trad de band vaak op, maar in de loop van het jaar ging de groep uit elkaar. Brian gooide zichzelf volledig op zijn studie en organiseerde zelfs een reis naar Zwitserland om zodiakaal licht te bestuderen. Maar natuurlijk maakte muziek nog steeds een belangrijk deel uit van zijn leven en samen met een vriend, Tim Staffell, kon hij eindeloos fantaseren over het formeren van een nieuwe band. Op het prikbord van Imperial College hingen zij uiteindelijk een notitie op waarin ze vroegen om een Ginger Baker/Mitch Mitchell-achtige drummer. Hierop reageerde Roger Taylor en uit Smile is uiteindelijk Queen ontstaan.

Brian is 1.87 m. lang en heeft donkerbruin krullend haar en bruine ogen. Hij is getrouwd geweest met Chrissy Mullen, met wie hij 3 kinderen heeft: zoon James (Jimmy, 15 juni 1978), dochter Louisa Mary (22 mei 1981) en dochter Emily Ruth (17 februari 1987). Sinds 1988 heeft hij een relatie met actrice Anita Dobson (o.a. Eastenders), met wie hij op 18 november 2000 in Richmond is getrouwd. Hoewel hij een echte heavy metal fan is (hij houdt o.a. van Def Leppard, Guns & Roses en Aerosmith) is zijn favoriete nummer 'Tracks Of My Tears' van Smokey Robinson & The Miracles. Zijn favorite actrice is Natalie Wood en zijn favoriete acteur is Robert de Niro. Hij drinkt graag Guinness en eet vegetarisch. In 2007 is hij, na een een nieuwe periode als student op Imperial College, alsnog afgestudeerd in de astronomie. Inmiddels heeft hij meegeschreven aan diverse boeken over dit onderwerp. Tegenwoordig is hij een zeer fanatiek voorvechter van allerlei organisaties, o.a. Save Me, die voor de rechten van dieren opkomen. Hiervoor heeft hij zich zelfs verdiept in de politiek, om zijn standpunten beter te kunnen verdedigen.