Freddie Mercury

Geboren op: 5 september 1946 in Zanzibar als Farokh Bulsara
Overleden op: 24 november 1991 in Londen
Ouders: Bomi en Jer Bulsara
Broers/zussen: 1 zus, Kashmira (geboren in 1952)
Eerdere bands: the Hectics (1954), Ibex (1969), Sour Milk Sea (1969) en Wreckage (1970)

Farookh Bulsara werd op donderdag 5 september 1946 geboren in het Government Hospital op het kleine eilandje Zanzibar, voor de kust van Tanzania. Zijn ouders zijn Bomi en Jer Bulsara. Zijn vader, Bomi, was een kassier voor het Hooggerechtshof van de Britse regering. Op 1-jarige leeftijd had Freddie zijn 1e ervaring in het licht van de schijnwerpers, toen een lokale fotograaf zijn foto nam en deze in de etalage van zijn winkel plaatste. Met deze foto won hij de 1e prijs in een bayfoto-wedstrijd. Toen hij 5 werd, ging hij naar de Zanzibar Missionary School, die door Britse nonnen werd geleid. Het werk van Freddie's vader betekende dat er veel door India gereisd werd, en dat ze op verschillende plaatsen voor kortere periodes woonden. In 1954, nog maar 8 jaar oud, werd Freddie van het rustige leven in Zanzibar naar de St. Peters's English Boarding School in Panchgani gestuurd, zijn 50 mijl van Bombay vandaan. Daar begonnen zijn vrienden hem Freddie te noemen in plaats van Farookh, een naam die later door zijn familie ook geaccepteerd werd. Freddie was een sportieve jongen. Hij kon ook erg goed leren en zijn artistieke vermogen was groot. Op 12-jarige leeftijd kreeg hij een onderscheiding op school als Junior All-rounder. Hij was gek van muziek en speelde allerlei platen af op de oude platenspeler van zijn familie. De muziek die hij kon kopen was grotendeels Indiaas, maar zo af en toe kon hij ook Westerse muziek kopen. Het maakte hem niet uit, hij zong met alles mee en ging uiteindelijk muziek leuker vinden dan school. Op St. Peter's formeerde hij zijn eerste bandje, the Hectics. Zij traden alleen op de school op, tijdens feestjes en dansavonden. Ze mochten, gezien hun leeftijd, niet buiten de school optreden. Freddie's zanglessen in een koor bleken hun vruchten af te werpen en ook toen hield hij van het theatrale - elk optreden was origineel.

In 1964 verhuisde de familie, vanwege politieke onrust, naar Engeland en ging in Feltham, Middlesex wonen. In september 1966 ging Freddie aan het Ealing Art College in Londen studeren. Een mede-student was ene Tim Staffell, een bassist met wie Freddie goed bevriend raakte. Freddie, Tim en nog een andere student, ene Nigel Foster, trokken veel met elkaar op omdat ze allemaal dezelfde interesse hadden: muziek. Met wat 2e hands gitaren en Freddie's stem vermaakten zij zich elke avond. Freddie was een groot fan van Jimi Hendrix en kon hem uren imiteren, een lineaal gebruikend als gitaar.. In de toiletten van de school oefende de 3 studenten op hun zangpartijen. Naarmate Freddie's vriendschap met Tim zich verdiepte, werd ook het musiceren steeds belangrijker. Tim Staffell zat in een band, Smile, en nam Freddie af en toe mee naar repetities van de band. De andere bandleden van Smile waren Brian May en Roger Taylor en Freddie kon erg goed met hen opschieten. Als hij naar Smile luisterde, realiseerde Freddie zich meer en meer dat hij ook in een band wilden spelen - zijn vroegere optredens met the Hectics hadden hem al aan de spanning van een optreden laten ruiken. In de zomer van 1969 werd Freddie voorgesteld aan een Liverpoolse band, Ibex, die in Londen waren om zichzelf te promoten. Ibex bestond uit 3 personen, gitarist Mike Bersin, bassist John Taylor en drummer Mick Smith. Hun live-optredens begonnen altijd met Jailhouse Rock. Freddie kwam de groep versterken, maar de andere bandleden schaamden zich af en toe enigszins voor zijn bewegingen en gebaren op het podium. Eind 1969, na een flamboyante auditie, werd Freddie de zanger van Sour Milk Sea. 2 Maanden later ging de groep uit elkaar. Maar Freddie was er zo van overtuigd dat het zijn bestemming was om zanger te zijn, dat hij al snel zijn eigen band formeerde: Wreckage, met Richard Thompson als drummer en Mike Bersin en Tupp Taylor van Ibex. Ook die band ging na een jaar uit elkaar, toen Freddie besloot op te stappen. Al die tijd was Freddie bevriend gebleven met de mannen van Smile, en toen Tim Staffell Smile verliet om te gaan spelen bij Humpy Bong, kwam Freddie in zijn plaats en vormde hij dus samen met Brian en Roger de groep Smile. Smile werd uiteindelijk Queen.

Freddie stierf op 24 november 1991, slechts 45 jaar oud, aan een longontsteking gerelateerd aan Aids.