John Richard Deacon

Geboren op: 19 augustus 1951 in Oadby, Leicestershire
Ouders: Arthur Henry en Lillian Molly Deacon
Broers/zussen: 1 zus, Julie (geboren in 1956)

Eerdere bands: the Opposition (later the New Opposition en nog later Art, 1965) Begon zijn schooljaren in 1956 op de Lindon Junior School in Evington en ging vervolgens vanaf 1962 naar de Gartree High School. Vanaf 1966 ging hij naar de Beauchamp Grammar School. Hij speelde eerst gitaar, leerde naderhand ook basgitaar spelen en zijn eerste bandje was 'Opposition'. Zijn eerste optreden was in de Endersby Youth Club in Leicester. Hij verliet de middelbare school in 1969 met 8 "O" levels (in Engelse taal, Engelse literatuur, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, Frans en speciale wiskunde) en 3 "A" levels (in wiskunde, vervolgopleiding wiskunde en natuurkunde). Studeerde daarna electronica aan Chelsea College. Uiteindelijk behaalde hij daar 2 "S" levels in natuurkunde en wiskunde en een 'First Class Honours' graad in electronica.

John is 1.80 m. lang en heeft bruin haar en grijs/groene ogen. Hij is sinds 18 januari 1975 getrouwd met Veronica Tetzlaff en samen hebben zij 6 kinderen: zoon Robert (18 juli 1975), zoon Michael (3 februari 1978), dochter Laura Christine (25 juni 1979), zoon Joshua (13 december 1983), zoon Luke (5 december 1992) en zoon Cameron (7 november 1993).

Hij heeft geen favoriete acteur, maar houdt wel van actrice Jean Alexander en hij drinkt graag thee. Hij heeft geen uitgesproken voorkeur voor een bepaalde groep of zanger(es), hij houdt van alle soorten muziek.

Sinds de dood van Freddie Mercury in november 1991 heeft hij zich teruggetrokken uit de muziekbusiness en leiden hij en zijn gezin een anoniem leven buiten de schijnwerpers wat zich voornamelijk in Biarritz, Frankrijk afspeelt. Er is nauwelijks nog contact met de andere bandleden.