Queen Symphony in Roermond, 2 november

November wordt een zeer muzikale maand voor Harmonie St. Michaël van Thorn. De maand wordt gestart met een matineeconcert op 2 november in De Oranjerie in Roermond, samen met Landesblasorchester Baden-Württemberg. Dit is een unieke gelegenheid om twee internationaal gelauwerde harmonieorkesten te beluisteren tijdens één concert.

Op 2 november zal Landesblasorchester Baden-Württemberg onder leiding van de Limburgse dirigent Björn Bus het volgende programma spelen:

1. Solemn Overture - Reinhold Glière . In 1937 geschreven ter ere van de twintigste verjaardag van de Russische revolutie. Met deze ouverture toont Glière zijn voorliefde voor de traditionele Russische romantiek en volksmuziek.

2. The Fool’s Journey (part 1) – Hans van der Heide. Een muzikale schildering van de 22 kaarten van de ‘Grote Arcana van de Tarot' waarmee de belangrijke veranderingen in het leven worden vertegenwoordigd. De held in deze sage, ‘the Fool’, maakt een wonderbaarlijke en avontuurlijke muzikale reis.

3. El Bosque Mágico – Ferrer Ferrán (solist Ralph van Daal - hobo). Het werk beschrijft de kleurrijke bewoners van een magisch woud. In het eerste deel worden de boze streken van de trollen verklankt. In deel twee schildert Ferrán de elfen die de liefde voor het leven weten op te wekken en over te dragen op de mensen. In het laatste deel worden de gnomen beschreven: kleine wezentjes met magische krachten.

4. Music of the Spheres – Philip Sparke. Deze muzikale reis door de tijd weerspiegelt de fascinatie van Sparke voor het heelal. Van oerknal, via het ontstaan van de aarde tot aan het onbekende, het nog te verkennen universum.

Na een pauze speelt Harmonie St. Michaël van Thorn vervolgens onder leiding van Ivan Meylemans de enerverende zesdelige Queen Symfonie, gebaseerd op songs van de legendarische popgroep Queen. De Engelse dirigent en componist Tolga Kashif componeerde in 2001 op basis van de muziek van  Queeneen symfonie van 45 minuten voor orkest, koor en solisten. In de symfonie zijn muzikale elementen van in totaal 13 verschillende Queen songs verwerkt. Tweede dirigent van Harmonie St. Michaël én arrangeur Erik Somers maakte een bewerking voor harmonieorkest met koor en solisten. Tijdens dit matineeconcert met bijzondere solisten, namelijk Rosanne Philippens (viool), Marie-José Didderen (cello) en Rolf Prejean (piano).

Op de vraag waarom het werk van Queen nog steeds miljoenen mensen aanspreekt, antwoordde Kashif: ”The craft of melody. I think they had a signature between them that can't be repeated. That's the whole beauty of art. They were rock but at the same time they blended it with an almost folklore language. I can't think of anybody else [who does it] like Queen.”

2014-10-26 15:50:30