The Queen Symphony in de Flint in Amersfoort

Het RCOW voert samen met een projectkoor the Queen Symphony en delen uit Porgy & Bess uit. Dit muziekspektakel vindt plaats op 24 november in De Flint in Amersfoort.

De muziek
The Queen Symphony is geïnspireerd op de muziek van de legendarische popgroep Queen. Aan dit explosieve werk voor koor en orkest heeft componist Tolga Kashif ruim vier jaar gewerkt. Een kleurrijke compositie waarin de muziek van Queen klinkt zoals deze nog nooit heeft geklonken! Wereldberoemde nummers als ‘Bohemian Rapsody’, ‘Radio Gaga’ en ‘We are the Champions’ komen op bijzondere wijze voorbij. ‘The Queen Symphony’ beleefde in 2002 haar wereldpremière in Londen met het Royal Philharmonic Orchestra onder leiding van Tolga Kashif zelf.

Begin van de jaren dertig zocht George Gershwin (1898 – 1937) een geschikt libretto. Nadat enkele teksten afgevallen waren, schoot hem een toneelstuk dat hij in 1927 had gezien, te binnen. Het verhaal gebaseerd op een roman van DuBose Heyward, sprak hem erg aan. Hij vertaalde de liefdesgeschiedenis tussen de kreupele negerbedelaar Porgy en het meisje Bess die zich in de stad Charleston in South Carolina afspeelt in 1935 naar een opera. Gershwin zelf noemde het een ‘folk opera’: “folk tale in which people would naturally sing folk music”. Tegenwoordig wordt het opera, volksopera of ook wel ‘America’s Greatest Musical’ genoemd. Porgy & Bess wordt gezien als de voorloper van alle musicals en is de meest succesvolle volksopera uit de theaterwereld. De opera kent een lange en eigenzinnige historie. Dit vanwege de discussie opera of musical, maar ook door het controversiële karakter van het verhaal en de zwarte casting.

Mis het niet!
Een schitterende voorstelling die je niet mag missen. Profiteer nu van de voorverkoop en reserveer snel toegangskaartjes à € 17,50 via deze site.  (Kaarten aan de kassa € 20,–.)

2013-11-27 14:14:41