Brian komt naar Zeeland!

Vandaag mag eindelijk bekend gemaakt worden dat Brian May de Eddy Christiani Award heeft gewonnen en deze op 23 april a.s. in het Arsenaal in Vlissingen persoonlijk in ontvangst komt nemen. Vanavond zullen we een groepsmail rondsturen met betrekking tot de kaartverkoop voor dit evenement.

Onderstaand het officiële persbericht, terug te vinden op muziek.nl:

Trots mogen wij als eerste bekend maken dat niemand minder dan Queen-gitarist Brian May de Eddy Christiani Award heeft gewonnen. De rocklegende komt de prijs op zaterdag 23 april hoogstpersoonlijk in ontvangst nemen. Met een privevliegtuig komt hij naar Het Arsenaal in Vlissingen. Toto-gitarist Steve Lukather won de prijs vorig jaar. De Nederlandse gitarist  Adriaan Vandenberg en winnaar in 2008, zal de prijs aan May uitreiken. Muziek.nl publiceert later deze week een exclusief interview met Brian May.

Brian May, een van de grootste rocksterren van de afgelopen 40 jaar, komt op zaterdag 23 april 2011 naar Zeeland om in het Vlissingse Arsenaaltheater deEddy Christiani Award persoonlijk in ontvangst te nemen.
Het gitaargeluid van Brian May, gitarist en songwriter van de legendarische band Queen, is volstrekt uniek in de wereld. Clean, licht vervormd of overstuurd; zijn virtuose spel is altijd ongeëvenaard warm en van een enorme harmonische rijkdom.
In het juryrapport van juryvoorzitter en muziekjournalist Jean-Paul Heck staat het volgende: ‘Brian May is één van de meest invloedrijke gitaristen in de laatste 40 jaar. May beïnvloedde duizenden gitaristen over de gehele wereld en veel supersterren van nu zijn gitaar gaan spelen door hem. Het spel van May is van een verbluffende herkenbaarheid. Binnen vijf seconden hoor je dat hij het is. De toon, de timing, het allemaal even uniek. Daarnaast is hij ook nog eens een ongelooflijk begenadigd songschrijver. Samen met Jimmy Page en Eddie van Halen hoort May tot de meest invloedrijke gitaristen van zijn generatie.’

Brian May en Queen staan volop in de schijnwerpers. De band zal in 2011 haar 40 jarige jubileum groots gaan vieren. Dit voorjaar komen de eerste vijf albums van de legendarische groep in een nieuw jasje uit. De rest volgt later in 2011. Daarnaast is er in Londen de tentoonstelling 'Stormtroopers in Stillettos' te zien en komt er een Hollywood-film over het leven van Freddie Mercury.
DeEddy Christiani Award is een initiatief van poppuntzeeland en wordt uitgereikt aan een (inter)nationale gitarist die zijn sporen heeft verdiend binnen het internationale popcircuit en, net als Eddy Christiani, een inspirerende bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de elektrische gitaar.Leendert Haaksma (2006), Dany Lademacher (2007), Adrian Vandenberg (2008) Jan Akkerman (2009) enSteve Lukather (2010) namen de award al eerder in ontvangst.
Aan het gala zullen bekende artiesten hun medewerking verlenen. Een hoofdrol is weggelegd voor Roel Van Velzen & band.

Voor meer informatie over de Eddy Christiani Award
kijk op: www.poppuntzeeland.nl

Biografie Brian May:

Brian May wordt geboren op 19 juli 1947 in het Engelse plaatsje Hampton bij Londen. In zijn tienerjaren bouwt hij met hulp van zijn vader een unieke gitaar. De gitaar, genaamd “The Red Special” bestaat uit afvalmateriaal uit een 18e eeuwse openhaard, een breinaald en veren van een motorfiets.
May studeert natuur- en wiskunde aan het Imperial College in Londen. Daar start hij een promotietraject (sterrenkunde). Vanwege het succes van Queen laat de afronding daarvan enkele decennia op zich wachten. Nadat hij in 2006 zijn aantekeningen tegenkomt, werkt May alsnog aan zijn proefschrift over de reflectie van zonlicht op interstellair stof en promoveert op 23 augustus 2007.
May speelt vóór Queen in bands als 1984 en Smile. In Smile speelt hij samen met de latere drummer van Queen Roger Taylor en zijn jeugdvriend Tim Staffell. Korte tijd na het uiteenvallen van Smile ontstaat Queen. De zelfgemaakte elektrische gitaar van May, 'The Red Special’, wordt een belangrijk onderdeel van het typische Queen-geluid.
Het eerste album van Queen, genaamd Queen, verschijnt op 13 juli 1973. De eerste single van Queen, Keep Yourself Alive, is van de hand van May. Samen met zanger Freddie Mercury schrijft hij de meeste nummers, geïnspireerd door ondermeer The Beatles en Jimi Hendrix.
Bekende nummers door May geschreven zijn o.a.: Now I'm Here, We Will Rock You, I Want It All en Who Wants To Live Forever. May schrijft ook samen met Mercury het laatste nummer van Queen, Mother Love van het album Made In Heaven.
Na het overlijden van Freddie Mercury in 1991 krijgt Mays solocarrière de volle aandacht. In september 1992 komt zijn eerste soloalbum, Back To The Light, uit. Op dit album staan bekende nummers als Driven By You en de nummer 1-hit Too Much Love Will Kill You. In 1998 verschijnt zijn tweede album Another World , en in het jaar 2000 zijn derde, de soundtrack Furia.
Naast hun solocarrières richten Brian May en Roger Taylor zich ook regelmatig op Queen. Zo komt er een re-recording van oude hits als We Are The Champions met Robbie Williams. Later ontstaat een samenwering met zanger Paul Rodgers en men gaat touren onder de naam Queen+Paul Rodgers. Van deze concertreeks is een dvd en cd verschenen onder de naam Return Of The Champions. In 2008 brengt het trio het album The Cosmos Rocks uit, Queens eerste studioalbum sinds 1995. Aansluitend toert de band door Europa.
Op 6 december 2005 ontvangt Brian May de onderscheiding Commander of the British Empire (CBE) uit handen van Queen Elizabeth voor diensten aan de muziekindustrie.

2011-03-07 13:41:42