Bericht op Muziek.nl over Queenjubileum

Vandaag werd door Jean-Paul Heck, hoofdredacteur van Off the Record en de website Muziek.nl (de grootste muzieksite van Nederland), onderstaand bericht geplaatst over het jubileumjaar van Queen.

Queen zal in 2011 haar 40 jarige jubileum groots gaan vieren. Dit voorjaar komen de eerste vijf albums van de Legendarische groep in een nieuw jasje uit. De rest volgt later in 2011. Daarnaast is er in Londen de tentoonstelling 'Stormtroopers in Stillettos' te zien en komt er een Hollywood-film over het leven van Freddie Mercury.

Centraal staat echter de release van alle Queen-albums in 2011. 11 maart komt de eerste worp. De eerste vijf albums van de band: Queen (73), Queen II (74), Sheer Heart Attack (74), A Night At The Opera (75)en A Day At The Races (76) Voor vele Queen-fans zijn deze platen de kroonjuwelen in het oeuvre van de band. De cd’s worden echter in een totaal nieuw jasje gestoken. Er zullen twee versies komen: een enkele cd die opnieuw is gemastered en tevens enkele bonustracks bevat. En een Deluxe-versie met 2 cd’s. Overigens zullen deze maand al de twee Greatest Hits-albums van de band verschijnen. In juni en september volgens de andere albums uit het indrukwekkende oeuvre van de band.
Met meer dan 170 miljoen verkochte platen, is het Britse viertal een van de meest succesvolle groepen uit de popgeschiedenis. Het eerste Greatest Hits-album uit 1981, Queen Greatest Hits, is met 25 miljoen exemplaren de meest succesvolle release van de band. In Engeland is het zelfs het best verkochte album aller tijden.
De echte Queen-fans moeten tussen 25 februari en 12 maart wel een retourtje Londen kopen. In de Trumans Brewery in het hartje van de stad, is dan de tentoonstelling Stormtroopers in Stillettos te zien. De titel was de subtitel van de Queens-song She Makes Me dat op Sheer Heart Attack staat. Tijdens deze tentoonstelling is beeld- en geluidsmateriaal van de band te zien dat nooit eerder werd vertoond.
Tijdens deze tentoonstelling zal de BBC een nieuwe Queen-documentaire uitzenden met daarin interviews met drummer Roger Taylor en gitarist Brian May. Dit jaar zal er ook worden begonnen met de opnames van een film die het leven van Mercury in beeld brengt. Sacha Baron Cohen (Borat) zal de hoofdrol vertolken. Peter Morgan die in het verleden verantwoordelijk voor de verhaallijnen van ondermeer de films Frost/Nixon en The Queen, zal het script schrijven.

2011-01-16 16:40:16